16.10.2019

RSD-matkaoppaat: Ystävälliset ja pätevät ammattilaiset

Mikä tekee RSD-oppaista niin erikoisia? Miksi juuri ennen kaikkea he takaavat RSD:n ja siihen kuuluvan TSS:n, kiertomatkojen järjestäjien menestymisen ja matkojemme korkean laadun?
Taikasana on: Pätevyys + inhimillisyys = vahvat henkilötyypit. Ja sen myötä paras asiakaspalvelu.
Olemme keskustelleen, yhteensä 500 työntekijän joukosta, muutama kollegan kanssa, jotka toimivat meille maailman laajuisesti matkaoppaina. Ja olemme koonneet yhteen esityskelpoisia kertomuksia. Siitä, mitä he arvostavat RSD/TSS:ssä ja asiakkaissaan ja ennen kaikkea: mitkä ovat heidän itseensä kohdistuvat odotukset.

Mitä RSD-oppaat haluavat tuoda esille?

Tuoda laajat tiedot hyvin esille, olla aina mukana, tuntea ihastukset, nauraa yhdessä vieraiden kanssa, järjestää joskus häämatkalaisille pieni juhla: näillä itseensä kohdistuvilla vaatimuksilla oppaamme lähtevät matkalle.

Adil Boughaleb opastaa matkailijaryhmiämme Marokossa: Hän kertoo:

“Tehtävämme ei ole ainoastaan puhua ja opastaa. Haluamme olla vieraille aina kaikissa asioissa ensimmäinen yhteyshenkilö. Se ei vaadi ainoastaan ammattitaitoa ja kokemusta, vaan myös paljon osallistumista ja kärsivällisyyttä“

Miltä osallistuminen esimerkiksi käytännössä voi näyttää, kertoo Sri Lankan naispuolinen oppaamme Lalit Aryatilake:

„Ilmoittautumisen jälkeen hotelliin jään vielä puoleksi tunniksi vastaanottoon. Ja jos asiakkaalla on vielä toiveita, teen parhaani niiden täyttämiseen.“

RSD-oppaat ovat ongelmien ratkaisijoita kaikissa elämäntilanteissa. Olkoon vaikka unohtuneet silmälasit, hukkaan mennyt passi tai jokin muu vastoinkäyminen. He ovat aina paikalla.

Dilem Emin Pohjois-Kyproksella voi kertoa:

„Muistan erään enlantilaisen rouvan, jonka passi oli mennyt hukkaan. Teimme katoamisilmoituksen ja menimme lähestystöön väliaikaisen passin saamista varten. Aika oli jo erittäin täpärällä, mutta paluulennolle onnistuttiin kuitenkin. Rouva oli niin kiitollinen, että hän ihan itki. Englannissa vieraillessani hän oli minua vastassa lentokentällä. Ja nyt hän oli oppaani.“

RSD-oppaat ovat aina ammattiinsa koulutettuja, osaavia ammattilaisia. Monella heistä on yliopistotutkinto, esimerkiksi historia, germanistiikka, arkeologia tai matkailu. Tietenkin he hallitsevat lomailijoiden sekä matkailumaan kielen. Niinpä esimerkiksi opiskellut israelilainen oppaamme Danny Tamuz puhuu sujuvasti saksan ja englannin lisäksi hepreaa ja arabiaa.

Mitä RSD-vieraat haluavat ottaa matkoiltaan mukaansa?

Jokaisen oppaan päämääränä on antaa vierailleen ainautlaatuinen lomakokemus, yksinkertaisesti tarjota heille mukavia matkapäiviä. Esimerkiksi Etelä-Afrikassa RSD-matkoilla mukana oleva oppaamme Charlotte Schweickerdt:

„Olen joka kerta ihan liikuttunut nähdessäni vieraiden hämmennyksen ajaessamme Krüger-puistoon ja kun näkevät ensimmäisen elefantin tai leijonan. Tai ihanan Blyde Canyonin ihmettely ja kuinka monet vieraat nauttivat ruoistamme ja vieraanvaraisuudestamme. Jos sitten joku lomailija tulee luokseni ja sanoo rakastuneensa Etelä-Afrikkaan olen silloin oppaana saavuttanut päämääräni.“

Kreetalla olevat oppaamme Andreas Foundoulis ja İrini Kastellianaki kertovat:

„Kun jonkun retken päätyttyä näemme lomalaisten iloiset kasvot, tiedämme: Tämä päivä oli ihan erikoinen päivä.“

Mitä oppaamme arvostavat RSD-vieraissa?

Heitä miellyttää, kuinka perusteellisesti ja hyvin RSD-vieraat on valmistautuneet matkaa varten. Miten suurta kiinnostusta he osoittavat retkillä maahan ja ihmisiin. Miten hyvä tunnelma RSD-matkaryhmien keskuudessa on. Yksinkertaisesti sanottuna: Että RSD-vieraat ovat sympaattisia matkaseuralaisia. Oppaamme Charlotte Schweickerdt Etelä-Afrikasta antaa yhteenvedoksi:

„Työskentelen mielelläni ihmisten kanssa, koska minäkin opin heiltä aina jotain uutta. He ovat minulle maan suola. He ovat vieraita, jotka ovat työskennelleet paljon voidakseen olla siellä, missä he nyt ovat.“

Miten matkustajat kiittävät oppaita pienillä huomaavaisuuksilla, sitä matka-ammattilaisemme arvostavat kovasti. Se on todellinen tunnustus, mikä on liikuttavaa, kuten Kyproksen naispuolinen oppaamme Dilem Emin:

„Unohtumaton asia minulle on se, kun viimeisenä retkipäivänä antiikkisen Soli-kaupungin Amfiteatterissa ollessamme koko matkaseurue lauloi minulle!“

Ja kiinalainen oppaamme Tiejun Sun kertoo:

„Kun olet nähnyt paljon vaivaa opastuksessa, asiakkaat kehuvat sinua koko sydämestään. He ovat harjoitelleen hyvästiksi kauniin laulun, joskus runon, tai he vain halaavat sinua jäähyväisiksi. Se on liikuttavaa. Tiedän silloin: He palaavat kotiin onnellisina.“ 

Mitä oppaamme arvostavat RSD:ssä?

Keskitetysti johdettu, luotettavat yhteistyökumppanit sekä huippu-infrastruktuuri kaikissa matkakohteissa: Tällä strategialla RSD luo oppailleen ammattimaiset, kollegiaaliset kehykset. Tulos: ongelmaton ja erittäin harmoninen yhteistyö.

RSD-oppaat arvostavat saada työskennellä vahvalle partnerille, joka nauttii maassa matkanjärjestäjänä hyvää mainetta. He pitävät siitä, että RSD pitää heitä aina ajan tasalla, ovat siis asiassa mukana. He luottavat matkakohteissa ammattimaiseen organisaatioon, tiimityöhön. Myös silloin, kun yhtäkkiset rajuilmat tai onnettomuudet vaativat nopeita ratkaisuja ja täydellistä koordinointia. Siten pystytään myös vaikeissa olosuhteissa takaamaan varattujen ohjelmien kulut. Ehdoton käsky on aina: vieraiden turvallisuus.

Recep Yavuz on NBK-Touristic päällikkö Turkin Antalyassa. Hän koordinoi RSD:lle muun muassa Kyproksella lukuisten oppaiden tehtävät. Ammattilainen monien vuosien kokemuksella:

„Olemme valmistautuneet kaikkeen huonosta säästä aina myöshästyneisiin lentoihin. Päivän kulun suunnittelevat toiminta-tiimit. Busseille on tarkat aikataulut. Tiimi määrittää, kuinka kauan kukin ryhmä on museossa tai tietyllä laivamatkalla. Kaikkiin odottamattomiin tilanteisiin – esimerkiksi lennolta myöhästymiseen – löytyy ratkaisu. Eikä kukaan vieraistamme ole koskaan jäänyt matkalta pois.“

Monet oppaistamme saa siten luottavaisen tunteen olla RSD:n kanssa yhtä „oikeaa perhettä“. Mikä heidän mielestään on tosi hyvää: RSD-vieraita tulee monista erilaisista maista. Heillä on ennen kaikkea hyvät tiedot ja he ovat uteliaita. He pitävät arvossa hyvää palvelua. Oppaamme eivät ihmettelekään, että vieraitten joukossa on usein monta kanta-asiakasta – henkilöitä, jotka yhä uudestaan lähtevät RSD:n mukana maailmalle ja palaavat onnellisina takaisin.


Takaisin etusivulle

Suurennus: